E-podpisy to jedne z najnowocześniejszych rozwiązań, które znacząco usprawniają pracę firm, sklepów oraz innych instytucji. Za pomocą tego narzędzia możliwa jest identyfikacja tożsamości stron, które dokonują wymiany dokumentów elektronicznych. Sprawdź, dlaczego podpis elektroniczny jest coraz bardziej popularnym rozwiązaniem i czy można używać go w urzędach.
Kwalifikowany podpis elektroniczny – dlaczego warto go używać?
Coraz więcej firm oraz osób prywatnych decyduje się na założenie zaufanego podpisu elektronicznego. Dnia 18 września 2001 roku została sporządzona ustawa określająca definicję e-podpisu oraz zawierająca różnice pomiędzy podpisem elektronicznym i bezpiecznym podpisem elektronicznym. Pierwszy rodzaj jest jedynie zbiorem elektronicznych danych, które służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Z kolei bezpieczny e-podpis (tzw. kwalifikowany podpis elektroniczny) jest przyporządkowany tylko i wyłącznie do osoby, która go składa.
Podpis cyfrowy kwalifikowany jest rozwiązaniem, które pozwala nie tylko na oszczędność środków, ale również czasu. Dzięki temu narzędziu podpiszesz i wyślesz niezbędne dokumenty w ciągu kilku minut, nie tracąc czasu na stanie w kolejkach na poczcie czy w urzędzie. Dodatkowym atutem podpisów cyfrowych jest fakt, że są one akceptowane i respektowane we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Nie ma więc znaczenia czy załatwisz kwalifikowany podpis elektroniczny w Warszawie, Barcelonie czy Paryżu, inne kraje UE będą akceptować dokumenty z Twoim e-podpisem.
Używanie podpisu elektronicznego w urzędach
Definicja podpisu cyfrowego zawarta w ustawie nie pozostawia niedopowiedzeń – ten rodzaj podpisu jest równoznaczny ze złożeniem własnoręcznego. Dlatego można go używać w bezpieczny sposób w urzędach oraz innych instytucjach. Kwalifikowany podpis elektroniczny jest akceptowany w Urzędach Skarbowych, ZUS oraz KRS. Dodatkowo można nim opatrywać oferty składane w zamówieniach publicznych i w wielu innych dokumentach. Za pośrednictwem mobilnego podpisu elektronicznego bez problemu załatwisz formalności w administracji:
- samorządowej – zarówno wojewódzkiej, powiatowej jak i gminnej,
- państwowej, która nie podlega rządowi – np. Narodowy Bank Polski, Prezydent Rzeczypospolitej Polski i Najwyższa Izba Kontroli,
- rządowej – jednostki zarówno centralne jak i terenowe.
Zarówno przedsiębiorcy jak i osoby prywatne mogą składać deklaracje, faktury i inne dokumenty podpisane za pomocą podpisu cyfrowego kwalifikowanego w zdecydowanej większości instytucji.